Oldal kiválasztása

Pille 2. rész

A nyerő táplálkozási taktika!

Ebben a programban mindent ehetsz. Nincs szigorúan követendő étrend. Ez azért lehetséges, mert a „Pille”, nem célozza meg az egészségjavítást és a lúgosítást, csak a fogyást. A táplálkozási résznél az a cél, hogy könnyen betartható, hatékony megoldást adjon.

Az alapok

Ha naponta 1-2 alkalommal eszel és keveset, akkor szervezetedben tápanyaghiány keletkezik, és az anyagcseréd lelassul. Az ínséges időkre való felkészülésként, minden lehetséges üzemanyag betartalékolódik a zsírraktárakba. Azok pedig duzzadnak szépen. A fogyókúrás koplalás közben elkövetett legkisebb „vétség” esetén azonnal felfelé indulnak a kilók. Jojó-effektus.

Ezzel szemben a kevés, de gyakoribb evés hatására gyorsabb marad az anyagcseréd. A szervezeted központi irányítórendszere felismeri, hogy folyamatosan kapja a tápanyagot. Ha kis többlet érkezik, azt inkább próbálja elégetni, mert nem aggódik amiatt, hogy esetleg kifogy a munícióból. Tudja, hogy nincs szükség tartalékolásra, rövidesen kapja az újabbat. Ezért szükséges a következetesen betartott, rendszeres étkezés.

Naponta 4-5 alkalommal egyél. Ezen időpontokat neked kell meghatároznod a napi tevékenységeid figyelembe vételével.

Ezenfelül lényeges, hogy egy étkezés befejezése után, 3 óra szünetet kell tartanod. Közben semmit nem ehetsz. Viszont ihatsz vizet, vagy cukormentes teát.

Kedvezőbb a helyzet, ha egy étkezés alkalmával csak gyümölcsöt fogyasztasz. Elfogyasztását követően mindössze 1 órányi szünetet kell tartani a következő étkezésed megkezdéséig. Ennél több természetesen lehet.

Talán benned is felmerült a gondolat, hogy a fent olvasottak ellenére a többszöri étkezés komoly veszélyforrást jelenthet testsúlyodra. Hiába gyorsul az anyagcseréd a gyakori étkezések esetleges sok kalóriája, mégiscsak félő lehet, hogy megvalósítja rémálmodat. Fogyás helyett még jobban elhízol.

Amúgy is, a fogyókúrák egyik legkritikusabb kérdése a mennyiség. Erre a problémára roppant egyszerű és racionálisan működő megoldást kínál a Pille-program.

A nyerő táplálkozási taktika!

Először is az étkezések közt különbséget kell tenni. Napirendedbe 2 főétkezést és 2-3 kisétkezést iktass be. A fő és kisétkezések közti különbség az alkalmanként elfogyasztható falatok számában van.

Főétkezéskor maximum 24 falatot, kisétkezéskor maximum 12 falatot fogyaszthatsz!

A falatszám-maximumot szigorúan be kell tartanod. Hamarabb befejezheted, de túl nem lépheted. A falatszám-maximumot 2 hetente módosíthatod és igazíthatod magadhoz az előző időszak tapasztalatai alapján. Viszont innentől két héten keresztül megint nem változtathatsz rajta!

Egy mankó, ami nélkül nem fog menni a falatszámolás!

Biztos lehetsz benne, hogy a falatok számolását el fogod téveszteni, ha fejben végzed. Ennek kiküszöböléseként, valahogy jelölnöd kell, hogy hol tartasz.

Egy kis dobozban hordjál magaddal 24 darab (vagy 12 db-ot és kétszer számolod) kavicsot, kristálykövet, cseresznyemagot, kemény héjú törökmogyorót stb. Célszerű olyasmit választanod, ami nem túl gömbölyű, így kevésbé gurul, valamint könnyen mosható.

Vedd fel azt a szokást, hogy a dobozkából kiöntve, előbb dobjál egyet vissza, és aztán jöjjön a falat. Így nem fogsz belekeveredni.

A falatszámolgatás a személyiséged is fejleszti!

Ezen részét étteremben gyakorolhatod. Mennyire foglalkoztat, hogy mások mit gondolnak? Képes vagy félretenni megfelelési kényszered? Miközben kis kavicskáidat dobálod bele a dobozba, el tudod-e vonni figyelmedet arról a képzelgésedről, hogy mások miket gondolnak rólad, és helyette saját magad jelen pillanatát megélve az étkezésedre figyelj?

Vagy inkább csak a zsebedben számolgatsz, illetve az asztal széléről löködöd észrevétlenül le a kis mákszemeket és morzsákat?

Persze lehet elegánsan is! Csillogó gyöngyöket mutatós dobozból design-os tányérba öntve, emelkedett hangulatot adva az étkezésnek. Pláne, ha így gondolsz rá!

Pakolgatni pedig kell. Nem csak azért, mert esetleg 1-24-ig eltéveszted a számokat. Ha csak ennyi lenne a számolgatás! De az igazi matek csak most következik:

Számolni kell a falatonkénti rágások számát!

Falatonként 84-szer kell rárágni az ételre. Ennél kevesebb csak akkor lehet, ha már teljesen folyékonnyá rágtad és szinte magától eltűnt a szádból. Ugyanis ez a cél!

Érdekes lesz megtapasztalnod, hogy akár 2 szem cseresznyét is meg lehet rágni 84-szer (és úgy, hogy nincs benne a magja).

Alapos rágás nélkül a táplálékból a kalóriák felszívódnak de a tápanyag csak részben. Az éhség nem a kalóriahiánytól van. Az van dögivel. Kilókban mérhető. Az ásványi anyagok, nyomelemek, vitaminok, enzimek hiányoznak. Ezek minél teljesebb felszívódásához kell szétrágnod az ételt.

A másik roppant lényeges dolog, hogy kb. 20 perc kell az étkezésed megkezdésétől addig, míg a szervezeted érzékeli a táplálék megérkezését és elmulasztja az éhség érzeted. Ha 15 perc alatt megkajálsz, rosszabb esetben 5 perc alatt, akkor még nem érzed a jóllakottsági érzést. Márpedig éhes csak nem szeretnél maradni?! Ha többet nem is, de annyit akarsz enni, hogy ne legyél éhes. Így még eszel egy keveset. Meg még egy keveset. Végül gyomrod teleraktad durranásig és tényleg elmúlott az éhséged. Telítettség érzeted van helyette. Meg lelkifurdalásod.

A falatonkénti 84 rágással, legalább fél órán keresztül eszel. Miután végeztél, rájössz, hogy jól laktál és nem is ettél sokat.

A rágások száma jelzés az agynak, ami hozzájárul a jóllakottság érzet kiváltásához. Ezt a fontos idegrendszeri hatást ki kell használnod. Segítségével sokkal könnyebben haladhatsz a győzedelmes karcsúság elérésének az útján. Ugyanis, bizonyára tudod, hogy a legnagyobb csapda, ami leginkább meg tudja keseríteni a fogyókúrát, az az éhezés, koplalás. Ezt nem sokáig tűri önszántából az ember, és hamar feladja. Utána meg ráveti magát a finomságos ételekre.

Ezért a rágásra mint legjobb barátodra tekints!

Táplálkozási gurum, Ferencsik Pista bácsi gyakran mondta: Nem jóllakni kell, hanem elmulasztani az éhséget.

Magam részéről még szerényen hozzáteszem: Közben

Figyelni a rágást és élvezni az ízeket!

Gyakori jelenség, hogy az étkezés közben másokkal beszélgetünk, vagy rádióval, televízióval, újságolvasással töltjük ki az unalmas csöndet. Így, úgymond hasznosan telik az üres idő. E közben – mivel nem az étkezésre figyelünk – észrevétlenül jóval többet eszünk. Az sem szerencsésebb, ha csöndben vagyunk és közben a napi problémáinkon agyalunk. Amellett, hogy éppúgy nem vesszük észre, hogy mennyit ettünk, közben a bennünk kialakuló feszültség és stressz hatására még gyorsabban és többet fogyasztunk az ételből.

Étkezésed egyben stresszoldó, relaxációs pihenés legyen! Ha eszel, akkor egyél! Mást ne csinálj! Étkezéskor az étkezéssel kell foglalkozni.

Mivel így a figyelmed teljesen leköti az étkezés, rendkívül erőteljes a stresszoldó és relaxációs hatás. Ha jól csinálod, kizökkented magad a megoldandó problémák gondolati örvényéből, elméd megpihen. A múlt változtathatatlan eseményein és a jövő vélhető történésein való rágódás helyett kénytelen vagy a jelenre figyelni, s az abban épp meglevő ízek garmadáján élvezkedni és rágódni. Közben pompásan érzed magad.

Mi van akkor, ha nincs időd nyugodtan, meditálva falatozni?

Jobb híján, válaszd azt a módszert, hogy felállsz és teszed a dolgodat, miközben a falatot folyékonnyá rágod a szádban. Ezután visszamész az asztalhoz, veszed a következő falatot és a golyócskát a dobozból/dobozba, majd rágás és számolás közben folytathatod tevékenységed.

Ha olyan feladatot végzel, ami közben nem tudod számolni a rágást, akkor is érdemes az első néhány falatot számolással tölteni, hogy felmérhesd, ami ételt  eszel, milyen gyorsan fogy rágás közben a szádból, és mennyire kell rágni. (Ez furán hangzik, de próbáld ki és megérted, mire gondolok.) Ha az étel jellegéből adódóan hamarabb tűnik el a szádból a falat, mint kellene, akkor is rágj tovább üres járatban, hogy meglegyen a legalább 84 rágás.

Amikor olyan helyzetben vagy, pl. étteremben, baráti társaságban és nincs módod az elmélyült csendben levésre és a rágásod számolására, akkor fokozottan figyelj arra, hogy hosszú ideig rágj és addig, amíg az étel folyékonnyá válik a szádban.

A falatszámot és a rágásszámot kőbevésett törvényként tartsd be! Tudatilag úgy készülj fel rá, hogy soha nincs kivétel. Soha nincs olyan, hogy most kevesebbet rágok, mert annak az a következménye, hogy éhes leszel!

Napi étkezések beosztása

Napirendedhez és életviteledhez igazítsd az étkezéseket. Tetszés szerint, akár reggel is lehet az első főétkezés. Főleg a délelőtti kisétkezéseknél érdemes gyümölcsöt fogyasztani, délutáni kisétkezéseknél inkább zöldséget rágni. Az utolsó étkezés lehetőleg könnyű kisétkezés legyen és lehetőleg saláta, esetleg kis pirítóssal.

Tipp:

Délben és 17 órakor főétkezés, reggel, ill. délelőtt gyümölcs, este zöldségsaláta, vagy zöldségleves, vagy semmi.

Ne keresgesd a kiskaput! Nincs.

Ugyanis most konkretizáljuk az egy főre jutó egy falat mennyiségét. A tulajdonképpeni “normál” falatot számolhatod.

A biztonság és a mindenkori félreértések elkerülése végett, valamint hogy kétségek ne zavarják meg aszkétafejlődésed, ezt pontosabban is meghatározom: amit be tudsz tömködni a szádba, annak a harmada = 1 falat!

Nézzük meg, mit ehetsz!

Most jön a neheze! Minden fogyókúrás programban, ez a kardinális kérdés. A kihívás, amivel meg kell küzdened. Itt következnének a drasztikus megvonások, felsorolások…

A Pille Start-H.F.P. a „mit ehetsz” kérdésre meglepő és számodra is betartható választ ad: Bármit!

Nincs megkötés. Természetesen a józan paraszti észre hallgatva, az eddigi tapasztalataid, ismereteid és igényed szerint összeállítva. Persze, lehetőleg kerüld a fehér cukrot, fehér lisztet, sót, cukrozott üdítő italok, blablabla, blablabla, blab…

De ezt Te is tudod.

Most vizsgáljuk meg gyakorlatiasabban az étkezést!

Itt is a józan paraszti észre kell hallgatnod! Ha mondjuk híg levest eszel, abból nyilván nem csak 24 kanálnyit fogyaszthatsz főétkezéskor, hanem pl. 5 kanálnyi felel meg egy falatnak. Ez attól függ, mennyire sűrű a leves. Pl. habarás nélküli zöldséglevest korlátlan mennyiségben fogyaszthatsz. Valamint minden kanálnyit talán nem is szükséges 84-szer megrágni.

Fontos!

Az étkezés megkezdése előtt mindig gondold át, hogy miket akarsz enni és miből mennyi falatot. Pl. 10 falat levest (mondjuk 40 kanálnyi), 11 falat főzelék+husi+kenyér (ez a 3 egy falatba értve), 3 falat Eszterházi torta. A józan eszünk itt se veszítsük el. Ebédre a 24 falat négysajtos pizza, vagy a 24 falat Eszterházy torta vélhetőleg nem a legszerencsésebb választás.

Végezetül összefoglalva, pontokba szedem a fentiekben leírt, legfőbb gyakorlati teendőket!

*Naponta 4-5 alkalommal étkezzél.
*A kijelölt étkezések között semmi ételt nem fogyaszthatsz.
*Falatszám-maximum, rágásszám-maximum.
*Az étkezés megkezdése előtt mindig gondold át, hogy miket akarsz enni és miből mennyi falatot.
*Amikor eszel, akkor egyél, és a jelenben legyél.

 

A következő, 3. részből, többek között megtudhatod:

– Miként tudod a fogyókúra következtében törvényszerűen lelassuló anyagcserédet felgyorsítani és létrehozni a zsírok és kalóriák hatékony elégetését? Ez a fogyókúra egyik legsarkalatosabb pontja. Van rá megoldás!